
Спусковий пристрій діє як гальмо на альпіністській мотузці, створюючи тертя. Пристрій, а також рука, яка блокує вільний кінець мотузки, допомагають зберегти натяг мотузки і захистити скелелаза на іншому кінці від падіння. Це необхідний пристрій для забезпечення безпеки скелелазіння.
При виборі спускового пристрою є три основні типи:
- вісімки;
- трубчасті (стакани);
- з допоміжним гальмуванням.
Який з них вибрати, залежить від того, яким видом скелелазіння ви займаєтеся, вашого досвіду і також від бюджету.
Вісімка
Пристрої Вісімка здебільшого використовуються для спуску по мотузці, проте їх можна використовувати для верхньої та нижньої страховки. За формою вони нагадують цифру вісім і мають один великий і один менший отвір. Під час спуску по мотузці ви протягуєте відрізок мотузки через великий отвір і обмотуєте його навколо маленького отвору, поки він не впирається в “шию” вісімки. Малий отвір пристібається карабіном до страхувальної петлі на обв’язці. Вісімки часто використовують для пошуково-рятувальних робіт, спелеології.
Переваги спускових пристроїв типу Вісімка:
- ефективність і плавність під час спуску по мотузці;
- ефективно відводить тепло від тертя;
- можна використовувати з мотузкою практично будь-якого діаметра;
- низька ціна.
Недоліки:
- вимагають більшої уваги і більшого зусилля з боку страхувальника, ніж інші спускові пристрої;
- закручують мотузку, що може ускладнити подальшу роботу.
Трубчасті страхувальні пристрої (стакани)
Чудово підходять для скелелазіння в залі, на скелях і проходження мультипітчів.
Ці пристрої дуже поширені і підходять для будь-якого виду скелелазіння. Мотузка згинається, протягується через пристрій і пристібається за допомогою карабіна до страхувальної системи або шлямбура. Тертя, викликане контактом зігнутої мотузки з пристроєм, уповільнює і зупиняє мотузку, допомагаючи захистити альпініста. Деякі трубчасті пристрої мають виступи або “зубці” для створення ще більшого тертя.
Для спуску можна використовувати дві мотузки або здвоєну мотузку.
Переваги трубчастих страхувальних пристроїв:
- компактні, легкі та прості у використанні;
- працюють з мотузками різного діаметру і можуть використовуватися з одинарними або подвійними мотузками;
- мотузки не перекручуються і не перегинаються;
- можна використовувати для спуску на двох мотузках.
Недоліки трубчастих спускових пристроїв:
- деякі люди, особливо легкі альпіністи, вважають трубчасті пристрої повільними для спуску по мотузці.
Спускові пристрої з гальмівним механізмом
Спускові пристрої з гальмівним механізмом призначені для фіксації мотузки в разі раптового докладання до неї сили, щоб допомогти скелелазові зловити й утримати падіння. Часто їх називають самогальмівними, самоблокувальними, автоблокувальними або автоматичними.
Існує кілька різних типів самогальмівних пристроїв:
- одні забезпечують допоміжне гальмування, незалежно від того, страхуєте ви лідера чи послідовника на багатопітчевому сходженні;
- інші пропонують режим допоміжного гальмування тільки для одного або двох послідовників.
Серед пристроїв, що забезпечують допоміжне гальмування під час верхньої страховки, спуску лідера або послідовника, багато хто використовує внутрішній кулачковий механізм для фіксації мотузки під час зриву скелелаза. Ці пристрої, як правило, важчі за інші, і вони зазвичай працюють тільки з однією мотузкою, що означає, що ви не можете зробити традиційний спуск на двох мотузках, як це можна зробити з трубчастим пристроєм. Через це такі пристрої використовуються в основному для спортивного скелелазіння, як на скеледромі, так і на скелях.
Інші пристрої цієї групи мають пасивну конструкцію, яка затискає мотузку між пристроєм і карабіном для надання допомоги. Вони, як правило, легші, ніж пристрої з кулачковим механізмом, досить універсальні для будь-якого виду скелелазіння і можуть використовуватися для спуску по двох мотузках.
Пристрої, які пропонують режим допоміжного гальмування тільки для кріплення одного або двох послідовників, по суті, являють собою трубчасті спускові пристрої з додатковою металевою петлею збоку. Ця металева петля дозволяє прикріпити пристрій безпосередньо до станції і перевести його в режим допоміжного гальмування.
Ці пристрої мають усі переваги та недоліки трубчастих пристроїв, але водночас можуть працювати з одним або двома послідовниками в режимі допоміжного гальмування.
Як і будь-який інший пристрій, моделі з допоміжним гальмуванням вимагають, щоб ви завжди використовували правильну техніку страховки і тримали руку напоготові, щоб заблокувати мотузку. Обов’язково прочитайте інформацію виробника і повністю вивчіть правила експлуатації пристрою перед страховкою або спуском.
Переваги автоматичних пристроїв:
- допомагають страхувальнику зупинити падіння скелелаза;
- плавна подача мотузки;
- гальмівні пристрої з кулачковими механізмами полегшують контрольований спуск.
Недоліки:
- працюють не з усіма діаметрами мотузки, тому обов’язково перевірте специфікації виробника;
- важчі за інші пристрої;
- деякі пристрої дозволяють спускатися тільки на одній мотузці;
- не рекомендується використовувати на мокрій або зледенілій мотузці;
- трубчасті пристрої з режимом допоміжного гальмування блокуються під навантаженням під час роботи в цьому режимі, що ускладнює їхнє використання як спускових пристроїв.
Пока нет комментариев